Melko pitkälle on edetty 80-luvun tape tradingistä, jolloin ihmiset eri toten metallin ja punkin harrastajat lähettelivät toisilleen demojaan ja pikkubändien julkaisuja. Nimensä mukaisesti rahaa ei paljoa toiminnassa liikkunut vaan sovittiin, että toinen lähettää jonkun kasetin ja toinen vastavuoroisesti lähettää takaisin jonkun toisen kasetin, jolloin molemmat saavat käsiinsä jotakin uutta ja harvinaista musiikkia. Parhaimmillaan toiminta auttoi levytyssopimuksen saannissa; muun muassa Metallican ”No Life Till Leather” oli aikansa suosituimpia demoja, joka levisi kasetille kopioituna ja vaihdettuna ympäri maailman. Onpa suomalaisista bändeistä Rattuksella  kannatusta edelleenkin Brasiliassa ja  ”grind-jazz” –duo Cause For Effectillä on levytyssopimus Brasilialaisen levy-yhtiön kanssa.


Internetin myötä omien tuotosten jakelu mullistui täysin ja nykyään Soundclickin kaltaiset palvelut ovat pullollaan musiikkiaan jakavia ihmisiä. On vaikea kuvitella muita keinoja, joilla ihmiset saisivat musiikkiaan näin laajan yleisön kuultavaksi. Kuka tahansa internetin käyttäjä voi kuunnella kappaleita, joten potentiaalista yleisöä on 930 miljoonaa ihmistä. Tientenkin on äärimmäisen vaikeaa löytää tällaisesta massasta oikeasti kuuntelemisen arvoista tavaraa, mutta tärkeintä onkin, että musiikki on tarvittaessa saatavilla. Kavereita voi pyytää kuuntelemaan kappaleita ja keskustelupalstoilla voi mainostaa omaa musiikkiaan.


Soundclickissä on yhteisöllisyyttä edistäviä toimintoja joka lähtöön. Voidaan aloittaa vaikkapa chatista, mikä reaaliaikaisena keskustelukanavana on lähinnä IRL-kanssakäymistä. Chattiin en ole vielä tutustunut, sillä se lienee vakituisemman porukan käytössä.

 


Keskustelupalstat taitavat olla yleisin tapa vaihtaa ajatuksia. Niitä löytyy kymmenistä aiheista, mutta tietääkseni uusia ei voi luoda, paitsi ehkä moderaattorina. Ihmisiä aktivoidaan erilaisilla kilpailuilla ym. Aktiivisella - ja oletettavasti myönteisellä – toiminnalla voi päästä moderaattoriksi valvomaan keskustelua. Oman identiteetin muodostamista auttaa lisäksi palvelun luoma kotisivu, jonne voi laittaa yhteystietojaan, kuvia, tietenkin musiikkia sekä kertoa projektistaan.

 


Lähteet:

Virtual communities, design metaphors, and systems to support community groups -

Sanderson, D., ACM SIGGROUP Bulletin, Volume 18 ,  Issue 1  (April 1997),

Pages: 44 - 46